1. Home>
  2. Om oss>
  3. Nyheter>

Digitaliseringen av HR-funktionen behöver ha medarbetarfokus

Människor med datorer runt ett bord

Stockholm, 7 februari 2022 – En europeisk undersökning gjord av HR- och löneleverantören SD Worx visar att digitaliseringen av HR främst syftar till att göra HR-funktionens arbete enklare, och inte så mycket för att underlätta för de anställda. Digital mognad har främst avsett transaktionsprocesser och ledningssystem. Mindre krut har lagts på verktyg för medarbetarna, som självbetjäningssystem, plattformar för medarbetarupplevelser och digitala assistenter. 

Digital mognad inom HR ser ungefär ut som den gjorde när SD Worx genomförde sin förra undersökning 2020: runt 37 procent av europeiska företag säger sig ha nått en hög till mycket hög nivå av digital mognad inom HR. Ett av tre företag rapporterar en ganska måttlig nivå och mer än 25 procent av alla företag inser att de måste bli bättre. Det finns dock betydande skillnader mellan olika HR-områden.

HR-uppgifter som lönehantering, tidshantering och kostnadshantering, får mycket högre betyg för digital mognad, än HR-områden som är mer orienterade mot medarbetare. Inom områden som avser personalens mående, medarbetarnas engagemang och samarbete når endast en av tre arbetsgivare hög till mycket hög grad av digital mognad. Även rekrytering och urval, första steget i medarbetarresan får lägre betyg.

Om man delar upp siffrorna efter land kan man se några tydliga skillnader. Endast 20 procent av de nordiska företagen säger att de har nått en (mycket) hög nivå av digital mognad inom HR-områden orienterade på medarbetarna, medan motsvarande andel bland tyska, irländska och spanska företag är cirka 40 procent.

När man tittar på vilken typ av teknik som företag använder för att genomföra sin digitala transformation är slutsatsen densamma – man prioriterar HR-avdelningens behov. Det betyder att ledningssystem mest sannolikt kommer att användas av de europeiska företagen, där Storbritannien ligger i topp på 39 procent. Å andra sidan tillhandahåller färre än 20 procent europeiska företag verktyg som stärker anställda och ökar deras HR-upplevelse med självbetjäningssystem, plattformar för anställdas upplevelse (EX) och AI-stödda assistenter.

– Det är en nödvändig väg för HR att knyta direktkontakt med företagets medarbetare i den digitala transformationen. Att genom denna bygga en arbetsmiljö och en kultur som ökar medarbetarupplevelsen likt digital pre/onboarding, e-learnings och ökad självservice. Dagens medarbetare är vana vid en hög möjlighet till självservice och denna förväntan finns även på arbetsplatsen, säger Sofi Klinkert, Head of People Operations på SD Worx

    Om SD Worx

    På SD Worx är vi övertygade om att framgång börjar med människan. Medarbetare som mår bra bygger inte bara välmående organisationer, utan bidrar också till samhället. Tillsammans med våra kunder skapar SD Worx framgångsrik HR som gynnar arbetsplatsen, livet och samhället.  

    Som den pålitliga, ledande europeiska partnern för HR- och lönelösningar för alla typer av organisationer och arbetstagare levererar SD Worx programvara, tjänster och expertis inom lönehantering, human capital management (HCM) och workforce management (WFM). SD Worx har lång och stark närvaro i hela Europa. Vi har i åtta decennier visat vägen  tillsammans med våra kunder, stora och små arbetsgivare, för att skapa medarbetarengagemang som ger framgång i deras kärnverksamhet.  

    SD Worx nästan 10 000 medarbetare är verksamma i 27 länder, beräknar lönerna för omkring 6 miljoner anställda och rankas bland de fem främsta i världen. Cirka 95 000 små och stora organisationer i hela Europa har gett SD Worx sitt förtroende. Omsättningen uppgick till 1,180 miljarder Euro år 2024. 

    Mer information på www.sdworx.se / Följ oss på LinkedInFacebook och Instagram.

    Presskontakt

    Lena Backlund
    Lena BacklundMarketing & Communications Manager