5 varningssignaler när din Workforce Management-lösning inte lyckas skapa WOW-faktor
Många organisationer har infört någon form av lösning för den nödvändiga personaladministrationen. I många fall är det det enklaste och billigaste sättet att uppfylla kraven - oavsett om det är online, på papper eller lite av båda. Även om detta kan lösa problemet på kort sikt kan det vara överraskande att inse hur mycket det kan kosta ett företag med tiden.
Håller din nuvarande Workforce Management-lösning dig tillbaka? Här är fem varningssignaler att hålla utkik efter:
1. Du slösar bort för mycket tid på att samla in lönedata
Tar det mer än en dag för ditt team att samla in tids- och närvarodata före den månatliga löneutbetalningen? Märker du en tydlig topp i arbetsbelastningen under lönebetalningsperioden? Detta är tecken på att din lösning för Workforce Management borde stötta ditt arbete bättre.
Med rätt programvara kan du ta reda på exakt hur många timmar en person har arbetat och när, och sömlöst anpassa dessa uppgifter till exakta lönearter, tillägg och justeringar – med bara några få klick.
2. Arbetsflödena är för långa och komplexa
Ett av de vanligaste sätten att göra ett projekt mer komplext är att involvera många personer i godkännandeprocessen. Att godkänna en begäran om ledighet borde till exempel bara ta några få klick för en chef, eftersom de har all information de behöver till hands. Om cheferna konsulterar HR eller andra kollegor för att få insyn i närvaro och frånvaro vet du att du har ett problem.
En smart digital WFM-lösning löser detta genom att ge en lättillgänglig översikt och genom att låta medarbetarna själva göra ändringar var de än befinner sig – till exempel genom att använda en app.
3. Bristande efterlevnad är alltid en oro
Arbete kl 9-17 har i många fall ersatts av flexibla arbetstider som bygger på prioriteringar för familj och personligt välbefinnande. Samtidigt leder det ekonomiska trycket efter en pandemi till att arbetsgivarna omvärderar de kontrakt och skiftstyper som de erbjuder. Som ett resultat av detta ses regeringens politik för ersättning och förmåner ständigt över. När man arbetar med äldre teknik för hantering av arbetskraft kan bristande efterlevnad lätt inträffa, eftersom programvaran inte automatiskt uppdateras i linje med lagstiftningen.
Det bästa sättet att undvika risken är att välja en molnbaserad lösning från en leverantör som går ännu längre - genom att möjliggöra personliga samtal med experter på efterlevnad när du behöver det.
4. Rapportering är en svår kamp
En av de största fördelarna med rätt lösning för Workforce Management är all data som den kan ge dig, vilket gör att du kan fatta smartare strategiska beslut för ditt företag.
Du behöver en tydlig överblick över tids- och närvaromönster för att upptäcka potentiella utmaningar, inklusive troliga orsaker till frånvaro, till exempel. Om din nuvarande WFM-lösning inte låter dig generera tydliga rapporter snabbt kan sådana problem lätt falla mellan stolarna.
5. Dina anställda känner sig pressade
Den största risken med en felaktig personalhantering är den som alla de ovanstående riskerna leder till: missnöje bland de anställda. Eftersom kampen om talangerna inte visar några tecken på att avta, är medarbetarnas upplevelse och utveckling en brådskande prioritering för HR-avdelningar i hela Europa.
Vad många dock inte inser är att Workforce Management är deras hemliga vapen. Människor känner sig lyckligare på jobbet när de aspekter av deras arbetsliv som är viktigast för dem - till exempel att få betalt i tid och fullt ut, eller att begära ledighet när de behöver det som mest - är enkla och lättillgängliga. Det visar sig att detta har mycket större betydelse än den mest extravaganta kontorsfest.