AI gör det möjligt att automatisera processer, spara på resurser och få en tydlig överblick på HR-data. Här är 5 tips på hur du kan använda AI i ditt HR-arbete.
Tänk om den information och kunskap som HR besitter skulle kunna omvandlas till enkel statistik för att hjälpa fler medarbetare och verksamheten i stort. Tänk om de manuella, långsamma arbetsuppgifter som stör ditt arbete skulle kunna automatiseras så att ni får mer tid till era medarbetare.
Med hjälp av AI har du den möjligheten. Och det är faktiskt inte svårt. Experterna Magnus Eklöv, Business Solution Manager på SD Worx Sverige och Patrik Reman, HR- och ledarskapskonsult berättar om 5 områden där AI kan hjälpa just er verksamhet.
1. Effektiv schemaläggning
Visste du att det går att spara hundratusentals, till och med miljontals kronor på att automatisera schemaläggning? Genom att låta AI hjälpa till med personalplanering kan ni optimera verksamheten.
”Jag har mött företag som sparat 20 miljoner på att använda sig av AI för att planera scheman, och stötta HR och chefer. AI kan lätt se avvikelser och luckor och planera så att varje resurs användes på rätt sätt. Dessutom ökade nöjdheten bland medarbetarna”, berättar Patrik.
Med AI som stöd kan exempelvis vård och omsorg eller skola planera sin personal utan manuell handledning, och utan att riskera att personal råkar ha överlappande tider. Men det krävs så klart ett noggrant förarbete så att AI förstår er data.