1. Home>
  2. Inspiration & artiklar>
  3. HR>
Medarbetare

Kampen om talang: Visa att du är en attraktiv arbetsgivare

En av de största utmaningarna företag har idag är att dra till sig och rekrytera rätt medarbetare. Den här utmaningen ligger faktiskt på tredje plats av de tio största HR-utmaningarna för europeiska företag enligt vår undersökning "Future of Work & People" som inkluderade över 3000 olika företag. 

Dagens arbetssökande kräver mer av sin arbetsgivare än vad de gjorde för 10 år sedan och idag finns många spännande företag att välja mellan. På grund av detta ställs högre krav på er arbetsgivare att sticka ut och kommunicera varför man ska arbeta hos just er. 

Vi har träffat grundaren av UrbanUrban, Ida Garamvölgyi och Matilda Regnér, partneransvarig på Teamtailor. Matilda och Ida är experter på att attrahera och rekrytera medarbetare för att matcha dem med företag i olika branscher. De berättar vilka utmaningar många organisationer möter när det kommer till att rekrytera och hur man proaktivt kan arbeta för att attrahera rätt medarbetare. 

Lyssna in på Ida och Matildas webinar om att attrahera och rekrytera rätt talanger. Se inspelningen här!

Högt pris att betala för en felrekrytering

Att hitta personer som både har kompetensen och drivet att ta er organisation framåt är avgörande för företagets utveckling och tillväxt. 

Ida: ”Man måste rekrytera rätt om man vill ha ett välmående bolag som kan växa långsiktigt. Det är människor som bygger företag och då blir det avgörande att hitta personal som både trivs och stannar.” 

En felrekrytering kostar både tid och resurser men också energi.  En mismatch kan innebära bristande kompetens, bristande prestation eller snabb personalomsättning.  

Matilda: ”Varför är det så viktigt att attrahera rätt talang? Ja man kan ju vända på frågan, vad kostar en felrekrytering? Medarbetare är en organisations allra viktigaste tillgång och de styr en organisations framgång. Det är individer som engagerar och driver bolag framåt. Att få rätt person till ditt team är en nyckelfaktor.” 

Misstagen många företag gör när de ska rekrytera

Många företag har svårigheter med att rekrytera rätt och det handlar ofta om att de inte har förnyat sig för att passa den nuvarande marknaden.  

Ida: ”Organisationer kan vara snäva i sitt sätt att tänka kring rekryteringar. Många gör som de alltid gjort. De kanske alltid anställt personer med en viss utbildning eller från ett visst universitet. Det är viktigt att man frågar sig vad man egentligen söker och vad man vill längre fram. Behöver en viss tjänst verkligen en utbildning och ska man titta på erfarenhet eller ambition och driv? Det är viktiga frågor som ofta glöms bort.” 

Viktigt att marknadsföra sig: Ingen vet vilka ni är om ni inte berättar det 

Företag är ofta duktiga på att marknadsföra sina produkter men inte lika duktiga på att marknadsföra sig själva som arbetsgivare. Stora och kända varumärken drar till sig kandidater tack vare att de är just välkända, så det är desto viktigare för mindre företag att marknadsföra sig för att nå igenom bruset.  

Matilda: ”Det första en kandidat gör innan den bestämmer sig för att söka ett jobb är att leta information om företaget den är på väg att söka till. Därför är det så viktigt att marknadsföra det man erbjuder. Som arbetsgivare måste man sticka ut och ge kandidaten den information den vill ha. Den mest välbesökta delen av våra kunders karriärsidor är medarbetare. Man vill veta vilka ens kollegor kommer bli och vem man kommer dricka kaffe med på tre-fikat. Det största misstaget du som företag kan göra är att inte kommunicera hur det är att arbeta hos just er.”  

Sätt ett ramverk så du slipper uppfinna hjulet varje gång 

Det är en god idé att ha en plan för hur rekryteringen ska gå till. Byter ni ansvariga när ni inte har en tydlig struktur kan det bli rörigt om det blir för många kockar i processen. 

Ida: ”Det bästa är att sätta en fast rutin och ett ramverk för hur man vill att rekryteringen ska gå till så slipper man uppfinna hjulet varje gång. Är hjulet intakt kan det snurra väldigt snabbt när det krävs. Om ditt företag befinner sig i en tillväxtfas kan ni plötsligt behöva anställa väldigt många och då gäller det att kunna stödja en stor volym rekrytering. Finns inte det på plats blir det svårt att nå tillväxtmålen.”  

Ge ditt företag de bästa förutsättningarna med Teamtailor och UrbanUrban

UrbanUrban har lång erfarenhet av rekrytering och stöttar växande företag att nå sina tillväxtmål genom att hitta rätt personer. De arbetar sida vid sida med sina kunder för att lära känna verksamheten på djupet och kan på så sätt ge både strategisk rådgivning och operativt stöd. 

Teamtailor grundades med visionen att revolutionera HR-branschen och förändra sättet att se på rekrytering. Teamtailor hjälper företag att attrahera, vårda och anställa rätt kandidater - allt i en och samma användarvänliga plattform. Teamtailor används av över 6500 företag och har 200 000 individuella användare. 

Lär dig mer på vårt webinar om att attrahera och rekrytera rätt talanger

Är du mitt i en rekryteringsprocess eller vill förbereda dig inför kommande rekryteringar? Då ska se Ida och Matildas webinar här! Så får du lära dig mer om hur du attraherar och rekryterar talanger genom rätt verktyg och kommunikation!

Har du fler frågor om HR eller lön? Kontakta oss på SD Worx här.