1. Home>
  2. Inspiration & artiklar>
  3. HR>
folk på ett kontor

5 tips för att behålla mänskligt fokus i en tid av AI

AI har stor potential, men i all uppståndelse glömmer vi ofta bort de sociala och etiska utmaningarna. Den europeiska AI-förordningen sätter även lagar och regler på agendan. För arbetsgivare ligger utmaningen i att använda AI på ett sätt som stärker verksamheten, utan att kompromissa med medarbetarnas välbefinnande och värderingar. 

Här är fem strategier för att säkerställa att din organisation behåller människan i fokus i en AI-driven tidsålder.

1. Tillämpa etiska AI-metoder

Etiska överväganden bör ingå i din AI-strategi redan från början. AI-teknik kan förstärka fördomar, göra bedömningar baserade på socialt beteende eller personliga egenskaper och innebära risker för integriteten och de mänskliga rättigheterna. Frågor som emotionell igenkänning och datasäkerhet - särskilt när man använder LLM:er (large-language models) som ChatGPT - är ofta mindre kända av arbetsgivarna. Regelbundna revisioner, utvecklingsteam med olika inriktning och tydliga etiska riktlinjer är avgörande för att säkerställa rättvis bedömning, ansvarstagande och efterlevnad av nya regelverk.

Så här lyckas du:
  • Se till att alla team som arbetar med AI genomför regelbundna granskningar av fördomar för att säkerställa att AI-systemen ger rättvisa och jämlika resultat.
  • Samla olika team för att utveckla och kontrollera AI-verktyg, vilket ger en struktur för styrning, olika perspektiv och ansvarsfördelning i implementeringsprocessen.
  • Upprätta och kommunicera tydliga etiska riktlinjer för AI-användning inom hela organisationen.

2. Använd AI för att förbättra, inte ersätta

AI bör komplettera mänskliga färdigheter genom att förbättra beslutsfattandet och främja djupare tänkande - inte genom att ersätta mänskliga bedömningar. De mest effektiva AI-lösningarna underlättar för medarbetare att fokusera på meningsfulla, strategiska projekt samtidigt som de automatiserar trista och tidskrävande uppgifter.

Organisationer bör dock noga överväga avvägningen av kontroll och se till att AI stöder mänsklig expertis snarare än att ersätta den. AI-driven analys kan till exempel bearbeta komplexa data i hög hastighet, men de slutliga besluten bör behållas i personalens händer när det krävs empati, kreativitet och etiska överväganden.

Så här lyckas du:
  • Utvärdera nuvarande arbetsflöden för att identifiera områden där AI kan underlätta repetitiva uppgifter utan att äventyra medarbetarnas inflytande.
  • Involvera medarbetarna i urvalet och testningen av AI-verktyg för att säkerställa att de förbättrar den mänskliga beslutsförmågan, snarare än att åsidosätta den.
  • Sätt tydliga gränser för AI:s inflytande och behåll det mänskliga omdömet inom områden som kräver empati och etiska ställningstagande.
     

    AI för HR — Från teori till praktik

    Webinar med Patrik Reman och Magnus Eklöv som redogör för hur du kan börja använda AI effektivt och frigöra tid och resurser för dina medarbetare.

      Se webinaret

      3. Fokusera på välmående

      Enligt vår undersökning är knappt hälften av svenska medarbetare (47%) är nöjda med balansen mellan arbete och fritid. På sikt har AI-tekniken potential att vända den statistiken åt båda hållen. AI kan göra livet enklare för medarbetarna genom att minska arbetsbelastningen och stressen, men en bristande implementering kan lätt få motsatt effekt. Om du vill göra rätt kan du börja med att använda AI för att identifiera mönster i arbetsbelastningen, förutse risker för utbrändhet och anpassa initiativ för välbefinnande.

      Så här lyckas du:

      • Implementera AI-verktyg som övervakar mönster i arbetsbelastningen och flaggar potentiella risker för utbrändhet för cheferna.
      • Använd AI för att utforma program för välmående utifrån medarbetarnas individuella behov, exempelvis flexibla arbetsscheman eller friskvårdsresurser.
      • Be regelbundet om feedback från medarbetarna för att vidareutveckla och optimera AI- verktygen för välbefinnande.

      >> Läs Flexrapporten
      Balansera flexibilitet, effektivitet och medarbetarnas välmående

      4. Var transparent om AI

      AI:s mekanismer kan ofta verka obegripliga, vilket leder till misstro och rädsla bland medarbetarna. Enligt SD Worx undersökning oroar sig 21% av medarbetarna över att AI kommer att göra en betydande del av deras arbetsuppgifter överflödiga. Det är upp till arbetsgivarna att skapa trygghet genom att vara transparenta med AI:s roll och öppna upp för diskussion om dess tillämpning.

      Så här lyckas du:
      • Dela med er av tydlig dokumentation och regelbundna uppdateringar om AI:s roll i HR-processerna. Uppmuntra andra team att ta efter er strategi. 
      • Ordna Q&A-sessioner och forum där medarbetarna kan ta upp problem, ställa frågor och ge feedback.
      • Utveckla en feedback-loop där medarbetarnas synpunkter används för att justera AI-verktygen.

      5. Investera i kompetensutveckling och vidareutbildning

      Det är ingen överraskning att medarbetarna oroar sig för AI om de inte har tillräckligt självförtroende. SD Worx forskning visar att 33,8 % av medarbetarna anser att de inte alltid får tillräcklig utbildning för att hantera ny teknik på arbetsplatsen. Genom att erbjuda utbildning i digitala färdigheter, AI-etik och dataanalys kan medarbetarna utvecklas tillsammans med ny teknik, samtidigt visar du som arbetsgivare ditt engagemang för karriärutveckling.

      Så här lyckas du:
      • Utveckla skräddarsydda utbildningsprogram med fokus på kunskaper om AI och nya digitala verktyg. 
      • Samarbeta med utbildningsanordnare eller onlineplattformar för att erbjuda relevanta utbildningar.
      • Se regelbundet över och anpassa utbildningarna för att anpassa dem till nya framsteg inom AI.
        Profile picture Magnus Eklöv

        Magnus Eklöv

        Business Solution Manager