Inom HR-området finns olika typer av system som kan underlätta HR-avdelningens arbete.
En vanlig fråga kan vara vad skillnaden är på HRIS och HRMS? Här nedan reder vi ut de olika typerna av HR-system:
HRIS (Human Resources Information System)
HRIS fokuserar på data och administration genom att hantera personaluppgifter såsom kontaktuppgifter, anställning, lön och frånvaro.
HRM (Human Resources Management System)
HRM har samma grund som HRIS ger, men omfattar även processer som rekrytering, onboarding, performance management och kompetensutveckling. Beroende på system kan HRM även inkludera lön, och vara en hybrid av ett HR- och lönesystem som hjälper organisationen att attrahera, utveckla, behålla personal och hantera det personaladministrativa arbetet. HRM kan därmed ge effektivare processer och bättre samordning.
Förutom HRIS och HRM, finns det även följande typer av system som kan hjälpa till med olika HR-processer:
HCM (Human Capital Management)
HCM är ett begrepp som på senare tid förekommer mer och mer och som ofta förväxlas med HRM. Men HCM är en mer heltäckande term som innefattar de största funktionerna i den strategiska hanteringen av en organisations humankapital. Det gäller allt ifrån kompetenshantering, organisationsstruktur och successionsplanering. Huvudmålet i HCM är att skapa ett högre ekonomiskt värde.
ATS (Applicant Tracking System)
ATS är ett annat typ av system inom HR som underlättar processer för rekrytering och kandidathantering. Allt från att skapa jobbannonser, skräddarsy karriärsida till att hantera urval och intervjuer. Ett verktyg för att få en snabb och smidig rekrytering.
LMS (Learning Management System)
LMS är ett verktyg som fokuserar på lärande, utbildning och kompetensutveckling. Här kan du skapa digitala kurser och smidigt kunna jobba med e-learning för att skapa goda lärupplevelser inom din organisation.