1. Home>
  2. Inspiration & event>
  3. HR>
no-alt

Mångfald är viktigt för oss – därför sponsrar vi damcykellag

De flesta sponsringspengar går till herridrott. Men SD Worx valde damidrott när företaget skulle välja sponsringspartner. Världens bästa cykellag för damer heter Team SD Worx - Protime – ett sponsoravtal i linje med företagets fokus på mångfald och teamwork.

Mångfald i alla dess former är något som SD Worx tar på största allvar. Det är en av anledningarna att företaget valde att sponsra damcykling i samband med sitt 75-årsjubileum 2020. Nyligen förlängdes kontraktet till 2026.

Laget består av 13 tjejer från 9 olika länder. SD Worx är från början ett belgiskt företag och cykling är en del av belgisk kultur. Så valet av sport var ganska naturligt. Men det finns flera skäl att det just blev cykling och just damcykling

Så här förklarar Michael Custers, marknadschef på SD Worx, varför SD Worx valt att sponsra damcykling:

– Det finns helt klart flera paralleller till vårt företag.  Cykling är en hållbar, lättillgänglig och internationell sport. Allt detta knyter an till vår strategi att bli störst på lönesystem i Europa, att vi jobbar medvetet med mångfald och jämställdhet – något som är viktigt för oss som är ett HR-företag, och kanske framför allt det faktum att i team-cykling är det individuella resultatet aldrig starkare än teamet. Företag precis som cykellag behöver skickliga medarbetare, men de kommer inte nå resultat på egen hand, det gör teamet tillsammans.

För tio år sedan fick damidrotten bara några procent av sponsringpengarna. Men på senare år har något hänt. Sponsorer och media uppmärksammar kvinnliga idrottare allt mer. Mer resurser innebär att tjejerna inte behöver kombinera sin proffskarriär med andra jobb, även om gapet till herridrotten fortfarande är stort.  

 

SD Worx bidrar till jämställda villkor

–  Vi har en förhoppning att vi kan bidra till att damcykling blir helt jämställd med herrarna – lika professionella, samma löner, prispengar, synlighet, antal lag och antal tävlingar, säger Michael Custers.

Samarbetet med elitcykling har genererat mycket publicitet för SD Worx. Många aktiviteter har genomförts tillsammans med kunder, medarbetare och cyklisterna. Och mer är på gång.

Intresset för cykling växer i många länder. År 2022 introducerades det legendariska Tour de France för kvinnor, vilket inneburit att sporten fått större publicitet. Och bland den breda allmänheten syns allt fler som cyklar. I spåren av högre priser för bensin och en ökad medvetenhet om hälsa blir det fler och fler som ställer bilen och tar cykeln istället.

–  Därför känns det väldigt bra att vi på SD Worx sponsrar cykling, säger Lena Backlund, marknadschef för SD Worx i Norden.

    Vill du veta mer om Team SD Worx?

      Läs mer här