De flesta anställda och arbetsgivare ser fram emot sommaren. Men att planera semester och godkänna ledighet kan också innebära en stress för arbetsgivare. Det finns en hel del att tänka på och det kan kännas förvirrande för både dig som arbetsgivare och för de anställda.
För att underlätta semesterplanerandet har vi samlat all viktig information du behöver för att kunna ge dina medarbetare den ledighet de förtjänar, samtidigt som du upprätthåller dina rättigheter som arbetsgivare.
Hur många semesterdagar anställda i Sverige rätt till?
I Sverige har du som anställd rätt till 25 semesterdagar om året. Semesterdagar räknas i heldagar, det är alltså inte tillåtet att ta semester en halv dag. Detta gäller alla anställda, oavsett ålder och anställningsform, även de som är deltids- eller visstidsanställda.
På arbetsplatser som har speciella kollektivavtal kan andra bestämmelser gälla. Exempelvis kan medarbetarna ha rätt till fler semesterdagar mot att de inte får någon övertidsersättning.
Enligt Semesterlagen (1977:480) är arbetsgivaren som ska se till att de anställda får den semester de har rätt till.
Läs mer: Semestern är helig i Sverige
När ska semestern planeras?
Semesterplanen ska sättas i verket i god tid innan semestrarna börjar. Arbetsgivaren bör sträva efter att vara klar med planeringen redan i mars. Därför är det viktigt att du som arbetsgivare påminner dina anställda om att lämna in sina önskemål i tidigast möjliga mån.
Om en anställd inte ansöker om semester, eller om arbetsgivare och anställd inte är överens om när semestern ska tas ut, är det arbetsgivaren som har rätt att bestämma när den anställda får ledigt.
Senast två månader innan semestern ska börja måste de anställda ha fått besked om ledighet. Beroende på kollektivavtal, kan andra regler gälla.