1. Home>
  2. Inspiration & artiklar>
  3. HR>
person med utsträckta händer i en solstol på en strand

Allt du behöver veta inför semestern

De flesta anställda och arbetsgivare ser fram emot sommaren. Men att planera semester och godkänna ledighet kan också innebära en stress för arbetsgivare. Det finns en hel del att tänka på och det kan kännas förvirrande för både dig som arbetsgivare och för de anställda.

För att underlätta semesterplanerandet har vi samlat all viktig information du behöver för att kunna ge dina medarbetare den ledighet de förtjänar, samtidigt som du upprätthåller dina rättigheter som arbetsgivare.

Hur många semesterdagar anställda i Sverige rätt till?

I Sverige har du som anställd rätt till 25 semesterdagar om året. Semesterdagar räknas i heldagar, det är alltså inte tillåtet att ta semester en halv dag. Detta gäller alla anställda, oavsett ålder och anställningsform, även de som är deltids- eller visstidsanställda.

På arbetsplatser som har speciella kollektivavtal kan andra bestämmelser gälla. Exempelvis kan medarbetarna ha rätt till fler semesterdagar mot att de inte får någon övertidsersättning.

Enligt Semesterlagen (1977:480) är arbetsgivaren som ska se till att de anställda får den semester de har rätt till.

Läs mer: Semestern är helig i Sverige
 

När ska semestern planeras?

Semesterplanen ska sättas i verket i god tid innan semestrarna börjar. Arbetsgivaren bör sträva efter att vara klar med planeringen redan i mars. Därför är det viktigt att du som arbetsgivare påminner dina anställda om att lämna in sina önskemål i tidigast möjliga mån.

Om en anställd inte ansöker om semester, eller om arbetsgivare och anställd inte är överens om när semestern ska tas ut, är det arbetsgivaren som har rätt att bestämma när den anställda får ledigt.

Senast två månader innan semestern ska börja måste de anställda ha fått besked om ledighet. Beroende på kollektivavtal, kan andra regler gälla.   
 

    Semesterguide

    Allt du behöver veta om semester och semesterlön i en kostnadsfri guide. Semesterregler – enkelt förklarat!

      Ladda ner guiden

      Får du spara semester?

      Som anställd måste du ta ut minst 20 av sina betalda semesterdagar per år. Övriga dagar kan du spara i upp till fem år, enligt särskilda överenskommelser kan du spara resterande dagar i upp till sex år. Om en anställd har sparade semesterdagar, är det arbetsgivarens skyldighet att se till att dagarna tas ut som ledighet.

      Läs mer: Svenskarna behöver i genomsnitt 19 dagars semester för att ladda batterierna

      När en anställd vill ta ut sina sparade semesterdagar, måste de först ha tagit ut årets ordinarie betalda semesterdagar.

      Arbetsgivare och anställda kan komma överens om semesterersättning i stället för ledighet för de resterande dagarna. Detta gäller dock endast om båda parter är överens. Varken arbetsgivaren eller de anställda har rätt att kräva att byta sparade semesterdagar mot ekonomisk ersättning, semesterdagar är först och främst avsedda att tas ut i ledighet.

      Anställda har rätt att avstå från obetald semester, men i övrigt är arbetsgivaren skyldig att se till att de anställda tar ut sin lagstadgade semester.

      Kan du byta semesterdagar mot ersättning?

      Enligt svenska lag är det inte tillåtet att betala ut ekonomisk ersättning för oanvända semesterdagar, även om den anställda skulle önska det. Semesterlön betalas endast ut när den anställda faktiskt tar semester. Enda tillfället då semesterdagar kan bytas mot ekonomisk ersättning är vid avslutad anställning.

      Hur mycket semester har du som nyanställd rätt till?

      Nyanställda har rätt till 25 dagars obetald semester, om semestern ska vara betald beror på hur länge du som nyanställd hunnit jobba när det är dags för semester. Ett semesterår räknas från 1 april till 31 mars året därpå. Under den tiden, som kallas ”intjänandeår”, tjänar de anställda in sina betalda semesterdagar för att sedan kunna vara ledig under semesteråret som infaller under nästkommande år 1 april – 31 mars.

      Kan du ta semester under uppsägningstiden?

      Anställda alltid rätt till sin lagstadgade semesterledighet även under uppsägningstiden om ledigheten redan är beviljad. Detta gäller oavsett om den anställda är uppsagd eller har sagt upp sig själv.

      Om ledigheten inte är beviljad i förhand, behöver arbetsgivaren inte ge semester till sina anställda under uppsägningstiden. Enligt Semesterlagen har dock alla anställda rätt till minst fyra veckors sammanhängande semester under juni-augusti. Medarbetaren har rätt att vara ledig om uppsägningstiden omfattar denna period.

      Om du som anställd inte hunnit ta ut hela din ledighet innan du slutar, ska arbetsgivare betala ut semesterersättning för resterande tid. Det finns kollektivavtal där andra bestämmelser gäller.

      Som arbetsgivare kan du inte lägga din anställdas semester under uppsägningstiden, om ni inte är överens om det. Ovanstående gäller heller inte om den anställdas uppsägningstid är längre än sex månader.

      Måste du ta ut semester om du blir uppsagd?

      Om en anställd blivit uppsagd, kan den anställda begära att redan beviljad semester upphävs.

      Vad händer med semestern om du säger upp dig?

      Om en anställd säger upp sig och semestern redan är bestämd, kan arbetsgivaren inte ändra tidpunkten för semestern. Inga speciella omständigheter gäller när den anställda själv väljer att avsluta anställningen, som anställd kan du alltså fortfarande kräva ut den ledighet ni kommit överens om.

        Guide: Semesterregler – enkelt förklarat

        Har du som arbetsgivare och dina medarbetare koll på vilka rättigheter ni har och vad som förväntas när det kommer till ledighet? I vår guide har vi listat de viktigaste reglerna för både anställda och arbetsgivare gällande semester och semesterlön.

        Ladda ner vår guide helt kostnadsfritt här: