1. Home>
  2. Inspiration & artiklar>
  3. Lönekompassen>
Milestone 4-01

Vad är viktigast för medarbetarna när det gäller lön?

I alla organisationer har lönehanteringen en direkt inverkan på hur nöjda och lojala medarbetarna är. Ändå är det oroväckande många företag som fortsätter att kämpa med grundläggande lönefrågor. Även år 2024 drabbas en betydande del av arbetskraften av försenade betalningar och felaktiga löneberäkningar, vilket leder till konkreta effekter på personalomsättningen. 

Vår forskning visar att 29% av de anställda som fått sena betalningar flera gånger under det senaste året aktivt söker nya jobb, jämfört med endast 10% av dem som alltid fått betalt i tid. På samma sätt söker 25% av de anställda som upplevde felaktiga utbetalningar under det senaste året jobb, jämfört med 9% av de anställda som fick korrekta lönebesked. Detta visar på en kritisk koppling mellan effektivitet i lönehantering och att behålla talanger.

 

    16% av medarbetarna i Sverige, har fått sena utbetalningar vid flera tillfällen under det senaste året, medan 25% har upptäckt felaktigheter i sina löneberäkningar. Detta lägre än i övriga Europa där siffran är 22% för medarbetare som fått sena utbetalningar och 34% som hittat fel.

      💡Lönekompassen

      Vi bad över 5 000 chefer och 18 000 anställda i 18 europeiska länder att berätta om lönehanteringen på deras företag. Nu delar fyra SD Worx-experter med sig av insikter från den nya undersökningen för att svara på de största lönefrågorna som varje organisation står inför just nu.

        Läs rapporten

        Effekterna av negativa erfarenheter av lön

        Felaktiga löneutbetalningar är inte bara besvärliga, de skapar stress och undergräver förtroendet, särskilt i ekonomiskt svåra tider. När endast 31% av de anställda känner sig tillräckligt kompenserade för inflationen fördjupas missnöjet, vilket ytterligare minskar engagemanget och produktiviteten på arbetsplatsen och ökar personalomsättningen.

        En pålitlig inkomst påverkar det psykologiska välbefinnandet och ger en känsla av trygghet. När problem med löneutbetalningar hotar denna trygghet ger det effekter. En försenad eller felaktig löneutbetalning kan påverka den anställdes psykiska hälsa och arbetstillfredsställelse. Denna insikt understryker vikten av att HR-avdelningar prioriterar korrekta löneutbetalningar och inser dess centrala roll inte bara i ekonomiska frågor utan också för att skydda medarbetarnas välbefinnande.

          Andrea Eschle
          25% av de anställda som upplevde felaktiga utbetalningar under det senaste året söker jobb, jämfört med 10% av de som fick korrekta lönebesked. Detta visar på en kritisk koppling mellan effektiva löneutbetalningar och att behålla talanger.
          Andrea Eschle
          Andrea Eschle, Products

          Tillgodose medarbetarnas behov

          För att möta medarbetarnas behov kan en självbetjäningskultur inom lönehanteringen vara avgörande. Genom att låta medarbetarna hantera ledighetsansökningar, utgifter och förfrågningar ökar bekvämligheten och tillfredsställelsen, vilket skapar en positiv medarbetarupplevelse. Snabba och korrekta svar på lönefrågor är också viktiga för att bygga upp förtroende och tillfredsställelse.

          Trots att avancerad teknik för lönehantering lockar är medarbetarnas primära behov fortfarande okomplicerat: att få rätt lön i tid. Vår undersökning visar vidare att arbetssökande fortfarande prioriterar lönen högst med en betydande marginal, följt av anställningstrygghet och finansiell stabilitet på andra plats. Dessutom är transparent kommunikation och tydlighet i löneberäkningarna avgörande, men det är också viktigt att tydligt kommunicera resultatet - lönespecifikationen - på ett visuellt tilltalande och begripligt sätt. Genom att investera i en tydlig lönespecifikation kan du främja transparens och minska antalet missförstånd.

          Innan organisationer inför komplexa lönesystem måste de bli bättre på dessa grundläggande men avgörande aspekter av löneprocessen. Att säkerställa att lönerna är korrekta och aktuella är det första steget mot att bygga förtroende och behålla talanger. I slutändan handlar framgångsrik lönehantering inte bara om att betala de anställda; det handlar om att värdera dem korrekt och konsekvent.

            Vi frågade 5 118 chefer och 18 000 anställda i 18 europeiska länder om lönehanteringen i deras verksamhet. Nu delar fyra SD Worx-experter med sig av insikter från den nya undersökningen för att svara på de största lönefrågorna som varje organisation står inför just nu.

            Ladda ner Lönekompassen