Hur en talangmarknad kan öka din interna rörlighet
Med det talangkrig som pågår bland arbetsgivare prioriterar allt fler företag intern rörlighet. Ändå misslyckas många av dem med att leverera. ”Från motvilliga chefer till dålig datahantering, det finns ofta mer än ett hinder att övervinna”, säger Alice Tranchant, medgrundare av huapii. ”De goda nyheterna är: en talangmarknad kan få saker att röra på sig – bokstavligen.”
Mål: Attrahera, engagera och behålla
Forskning från SD Worx visar att cirka 4 av 10 europeiska arbetsgivare kämpar för att hitta talanger. Detta bromsar tillväxtpotentialen för tusentals organisationer. Att locka till sig talanger är inte det enda problemet. Att attrahera och behålla talanger verkar vara nästan lika svårt – särskilt för större företag. Och om omsättningshastigheten ökar blir bristen på tillräckliga inflöden bara mer oroande.
”Med intern mobilitet löser du alla dessa problem”, säger Alice Tranchant. ”Du riktar dig mot människor som redan är i linje med din kultur, känner till dina processer och – lika viktigt – vill bli befordrade.”
3 hinder för intern rörlighet
Så varför flyttar inte alla arbetsgivare runt sin talang så att de får rätt talang för rätt jobb?
Alice Tranchant: ”Det finns tre hinder. Det största är bristen på centraliserad kvalitetsdata. Till exempel, vilken typ av kompetens har de anställda och vilka projekt finns tillgängliga? Dessa data är ofta utspridda eller finns bara i människors huvuden. För det andra, silos förblir mycket verkliga i företag, vilket leder till ineffektivt samarbete och minskad transparens. Slutligen tenderar chefer att hålla fast vid sina bästa arbetare – även känd som ”talang-hamstring”. En intern mobilitetsstrategi kommer bara att bli framgångsrik om du övervinner dessa tre hinder.”
Den saknade länken: en digital marknadsplats
”En digital talangmarknad är en plattform där medarbetare kan skapa sig en profil med sin kompetens, intressen, karriärambitioner, projektresultat och annan data. HR-medarbetare lägger däremot in information om lediga tjänster, roller, projekt och mentorskap inom organisationen. Plattformen matchar sedan anställda till möjligheter. Genom att göra det ger den företag ett sätt att övervinna de tre huvudsakliga hindren för intern rörlighet.”
Visualisering av data – En talangmarknadsplats hjälper arbetsgivare att identifiera styrkor och utbildningsbehov, både på medarbetar- och organisationsnivå. Denna typ av kompetenskartläggning är väsentlig för intern rörlighet.
Stimulerande samarbete – Alla i organisationen har direkt tillgång till marknadsplatsen inom några sekunder. Anställda kan vidta rätt åtgärder för att flytta sina karriärer framåt, samtidigt som chefer får full synlighet av teamet som helhet och bryter ner silos.
Tryggande ledare – Med en marknadsplats tänker ledare inte bara på vem de kan förlora, utan också på vem de kan lägga till i laget. Detta utlöser en mentalitetsförändring. Du kan också motivera chefer som rekryterar internt.
För anställda, av anställda
”Det finns många talangmarknadsverktyg där ute, men de mest effektiva sätter medarbetarna i centrum. Plattformen måste ge tydliga svar till dem på ett användarvänligt sätt. Om inte riskerar du att investera mycket tid och pengar i ett verktyg som ingen kommer att använda.”
”Detta innebär att anställda skapar sin egen profil, utan behov av validering – på samma sätt som LinkedIn. Förtroende är nyckeln. Andra kan ge feedback, men kan inte ändra information. Plattformen föreslår då en lång rad möjligheter. Inte bara lediga tjänster, men även utvecklingsplaner, nya projekt, mentorskap etc. På så sätt kommer vi även i kontakt med medarbetare som trivs där de är, men som kan vara intresserade av att förmedla sin erfarenhet som mentor eller att arbeta med ett projekt utanför deras dagliga arbetsområde.”
”En talangmarknad gör det möjligt för anställda att bli ambassadörer för sin egen kompetens.”
En direkt konversationsstartare
”Låt mig vara tydlig: du kan inte skapa en talangmarknad och vänta på att magin ska hända. Verktyget är en möjliggörare. Det avslöjar möjligheter för anställda, som sedan kan bli föremål för karriärsamtal mellan de anställda och deras chefer. Den verkliga magin sker med andra ord ansikte mot ansikte, men en marknadsplats ger bränsle till samtalet med rätt frågor. Detta är särskilt användbart för anställda som är mer introverta, samtidigt som det också kan vara ett bra sätt att lära känna flexibla arbetstagare bättre.”
”Mer än någonsin måste företag lita på sin talang för att lyckas. Målet: att få rätt personer på rätt plats vid rätt tidpunkt.”
Vill du veta mer? Kontakta oss så hjälper vi dig med dina utmaningar!