Vad du bör göra
1. Involvera medarbetarna
Medarbetare som känner att de har bidragit och varit delaktiga kommer att ta till sig ny HR-teknik mer villigt. Försök därför att aktivt involvera dem från början. Skapa en mångsidig pilotgrupp för att analysera de möjliga effekterna av en digital applikation, fördelar, farhågor, optimeringar etc. och agera efter deras önskemål om möjligt. De kan också testa programvaran.
Användbarhet kan bara uppnås om du sätter dina medarbetare i centrum och bygger utifrån deras perspektiv. Att skapa verktyg för och av medarbetarna är din bästa chans att leverera digitala upplevelser som träffar rätt.
2. Personifiera
Distans- och hybridanställda tenderar att vara mindre knutna till sina företag och med hybridarbete blir det mindre delaktiga i organisationskulturen. För att motverka den trenden har personliga digitala kontaktpunkter och upplevelser blivit viktigare än någonsin. Idag finns det gott om lösningar, från kuraterade interna kommunikationsflöden till AI-drivna marknadsplatser för talanger.
Att använda generativ AI i din HR-teknikstack kan vara en riktig banbrytare för att möta personliga behov och preferenser. Men se till att prioritera funktioner som verkligen hjälper dina medarbetare och inte bara imponerar på dem.
3. Tänk mobilt först
Att det ska vara mobilvänligt är en självklarhet när det gäller att optimera tillgängligheten på den digitala arbetsplatsen. Anställda som inte har tillgång till mobila verktyg för att få jobbet gjort känner att de har betydligt svårare att få tillgång till den information de behöver. Detta gäller i synnerhet medarbetare som arbetar på distans eller i frontlinjen.
Om målet är att göra arbetslivet lika bra som det verkliga livet måste vi ändra vår uppfattning om att telefoner inte har någon plats på jobbet. Istället bör vi välkomna mobila enheter som ett värdefullt sätt att slutföra uppgifter, skicka förfrågningar, hantera arbetsflöden och mycket mer.
4. Fokus på medarbetarens hela livscykel
Den digitala medarbetarupplevelsen börjar från det första ögonblicket då en potentiell medarbetare interagerar med dig och löper hela vägen till utveckling, prestation och till och med offboarding. Vårt råd: använd designtänkande för att kartlägga hela medarbetarresan, så att du inte missar viktiga beröringspunkter att dra nytta av.
Undvik dock att ha för många olika applikationer och plattformar. Det kan slösa tid, hindra produktiviteten och ge en dålig upplevelse. Din HR-teknikstack bör kännas bekant för ditt team när det gäller användbarhet och gränssnitt.