Papperslös leverans av lön, BPO – när vi tvingas jobba remote
För en månad sedan kändes coronaviruset främmande, så långt borta. Nu är det ett faktum vi alla påverkas av på ett eller annat sätt. I yrkeslivet ställs mycket på sin spets på gott och ont.
Vi har genom flera initiativ under senare år försökt att driva igenom en papperslös löneleverans med harmoniserade arbetssätt genom standardiserade automatiska kontroller och smarta sömlösa processer. Sedan i fredags testar vi oss själva som bolag. Vi är alla hemma och kör vår verksamhet remote. Trots att anledningen är hemsk, är det fantastiskt att se hur allt fungerar bra. Tekniken flyter på, alla våra processer fungerar felfritt. Det hålls virtuella leanmöten online, vi jobbar utan ett enda papper.
Våra automatiska processer (tack vår fantastiska utvecklingsavdelning) gör lön så nära en knapptryckning man bara kan komma. Kontrollerna underlättar för varje lönespecialist som sitter hemma att uppmärksamma saker man behöver titta extra på för att undvika fel.
Kunderna älskar det och vi älskar att vi kan leverera det!
Nu ser vi nyttan med automation, robotar och AI och tackar alla möjligheter som de bringar i det här läget. Vi har inte heller tappat våra medarbetare, vi hinner med lagändringsdiskussioner och fika i våra virtuella rum.
(texten publicerades i mars 2020).