1. Home>
  2. Inspiration & artiklar>
  3. HR>
Digitalisering, allt handlar om x-faktorn

Digitalisering 2.0: allt handlar om EX-faktorn

Två resultat från vår årliga arbetsgivarundersökning ”Future work and People” fångade genast vårt intresse. För det första anser europeiska företag att digitalisering av HR är betydligt mer prioriterat nu än i fjol. För det andra svarade cirka en tredjedel av de 2 746 svarande att medarbetarupplevelsen, eller employee experience (EX), var en av de fem viktigaste framtidsutmaningarna. Så varför inte slå två flugor i en smäll?

Skillnader i mogenhet

Inom HR har den digitala mogenheten inte ökat särskilt mycket det senaste året. Färre än 4 av 10 företag har digitala lösningar som skapar något betydande mervärde. Resten har fortfarande en lång väg att gå, men tiden är inte på deras sida. Utvecklingen har gått så snabbt att de ”digitalt omogna” riskerar att hamna hopplöst efter. De behöver med andra ord genomföra en digital transformation som ger en omedelbar effekt.

37,7 % (en ökning med 1,1 % sedan 2020) av de europeiska företagen rapporterar en hög grad av digital mogenhet på HR-området.

Teknik för HR:s skull eller för allas skull?

Om du vill att tekniken ska ge effekt måste den stötta medarbetarna. Det kan verka uppenbart, men det är ett ganska nytt fokus. HR-lösningar är vanligtvis avsedda att göra jobbet enklare för HR-avdelningen, inte direkt för resten av personalen. Exempelvis har bara en minoritet av de europeiska företagen medarbetarfokuserade verktyg i dag (dvs. självbetjäningssystem, upplevelseplattformar och AI-stödda digitala assistenter).

Lyckas med de tre EX-faktorerna

Förändringens vindar blåser. Ledande teknikleverantörer har redan lagt till ett EX-lager till sina HR-lösningar. De erbjuder digitala lösningar som inte enbart är automatiseringssystem, utan som skapar ett digitalt ekosystem med ett tydligt mål: att medarbetarnas arbete ska bli enklare, mer produktivt och mer meningsfullt. För att verkligen åstadkomma förändring bör man se till att leverantörens lösning uppfyller dessa tre krav:

  1. Integrerad i arbetsflödet: HR ska vara en funktion, inte en distraktion. Dagens medarbetare vill ha åtkomst till HR-tjänster oavsett var de befinner sig, inte där HR tycker att de ska vara.
  2. Omfattar hela anställningscykeln: Ett effektivt digitalt ekosystem handlar inte bara om löner, bemanning och transaktioner, här ingår även onboarding, utbildning och utveckling, välbefinnande och andra medarbetarfokuserade områden.
  3. Fokus på användarna: När lösningarna fokuserar på personalens arbete, behov och önskemål behöver medarbetarna inte vara tekniknördar för att kunna dra nytta av de olika program som företaget använder. De ska alltså vara snabba, användarvänliga och intuitiva.

 

Med medarbetarfokuserade HR-lösningar går det att effektivisera, samtidigt som användarupplevelsen förbättras radikalt.

    Praktiska verktyg

    Som partner inom digitala HR-lösningar ser vi varje dag vilket ökat värde EX-inspirerade lösningar ger. Ett slående exempel: appen Daily. Med hjälp av appen Daily kan medarbetarna hantera sina egna utgifter och sin frånvaro, samtidigt som du kan skicka lönespecifikationer, information och mycket annat till dem. Appen erbjuder proaktiva påminnelser och integration med mobilfunktioner (kalender, e-post, kamera), vilket ger en helt ny HR-upplevelse.

    Kort sagt kan digitala lösningar som prioriterar slutanvändarna vara den felande länken mellan digitalisering och långsiktig framgång. Som alltid – skjut inte upp saker till en annan dag.

    ”En app som ger flexibilitet samt olika sätt att kunna sköta saker på distans – allt sådant är superviktigt för välbefinnandet på företaget, vilket i grund och botten är precis vad HR handlar om.” – Helena Eriksson, HR-ansvarig hos Löfbergs

      Jämför era digitala transformationsinsatser med andra europeiska företag

      Ladda ner den kostnadsfria e-boken ”Kör smartare, inte hårdare” här.

        Hämta e-boken här