3. Effektiv onboarding
När du har gjort en nyanställning kan du använda verktyg som ChatGPT för att förse dina nya kollegor med viktig information och resurser som de måste känna till. Generativ AI kan analysera och sammanfatta månader av arbete på bara några sekunder och sedan sammanfatta det till 10 viktiga tips för någons specifika roll och erfarenhetsnivå, eller skapa en omfattande men ändå personligt anpassad introduktionsguide.
Resultatet blir att din onboarding baseras på faktiskt arbete, istället för antaganden. Dessutom kan AI-drivna chatbots också svara på frågor och stötta dina nyanställda under deras första tid i organisationen.
Tips! Webinar: En bättre onboarding-resa
4. Individanpassat lärande och utveckling
Generativ AI kan skapa skräddarsydda inlärningsvägar för dina medarbetare, baserat på deras roller, färdigheter, ambitioner, fritidsintressen, inlärningspreferenser och liknande. I kombination med roll- och kompetensdata kan ni på ett smart sätt matcha interna kandidater mot karriärmöjligheter som de kanske inte själva hade identifierat.
I grund och botten kan ett generativt AI-verktyg säga: det här är var du är nu, och baserat på dina styrkor är det här var du skulle kunna vara och hur du tar dig dit. Denna typ av individanpassning på den digitala arbetsplatsen leder naturligtvis till ökat medarbetarengagemang och ökad produktivitet.
5. Meningsfulla utvecklingssamtal
Med tillgång till hela året av en medarbetarens arbete, möten och annan output, kan generativa AI-verktyg som ChatGPT och Bard vara en stor tillgång i ditt HR-teknikpaket. De kan enkelt identifiera teman och återkommande mönster, analysera medarbetarnas inställning för att förutse eventuell personalomsättning, justera förväntningarna på vissa roller, hjälpa till att sätta upp nya prestationsmål och mycket mer. På så sätt kan cheferna ha bättre utvecklingssamtal, och i slutändan ge sina team bättre förutsättningar. Medarbetare, å andra sidan, kan använda generativ AI för att skriva omfattande recensioner baserade på en rad punkter.
Potentiella problem med generativ AI inom HR
Trots sin potential, är generativ AI inte en universallösning för HR. Det finns flera fallgropar att ha i åtanke:
- AI kan bara analysera befintliga datauppsättningar, vilket innebär att avvikelser och fel i data kan förstärkas.
- Den kan (ännu) inte fullt ut förstå och tolka mänskligt språk korrekt.
- Den utgör ett betydande hot mot datasäkerheten, eftersom HR-uppgifter ofta är känsliga och konfidentiella.
- Den saknar mänsklig kreativitet, uppfinningsrikedom och empati.
Med andra ord behöver nya verktyg fortfarande användas med ett kritiskt öga. Kom alltid ihåg att teknik, AI-baserad eller inte, främst är en möjliggörare för HR-medarbetare att göra ett större avtryck på medarbetarnas resa. Även om de helt klart kan ta över vissa HR-uppgifter, kommer de aldrig att ta över HR-jobben.
Generativ AI är på snabb frammarsch
Många tekniska experter har teoretiserat om generativ AI:s konsekvenser för HR. Det är fortfarande mycket som återstår att se, men det verkar som att när det används korrekt och med rätt vägledning kan det verkligen revolutionera medarbetarresan till det bättre. Generativ AI kan redan utföra fantastiska uppgifter. Faktum är att hela detta blogginlägg skrevs av ChatGPT – nä, inte riktigt. Men vi fick dig att tänka till lite, eller hur?
Vårt råd: ha ett öppet sinne och inför generativ AI i din HR-digitaliseringsresa när det ger ett tydligt mervärde.