Här kan du se ett exempel på hur vi på SD Worx arbetar med employer branding.
Vad är employer branding?
De flesta organisationer vill rekrytera de allra bästa talangerna till sin organisation, och du är säkert inget undantag. Men med växande krav från en ny generation av arbetstagare och högre konkurrens, är det inte alltid helt lätt att hitta sina stjärnskott. Om du vill locka till dig riktigt duktiga medarbetare och utveckla en arbetsplats där de inte bara trivs, utan även vill fortsätta utvecklas inom - Då ska du satsa på employer branding!
Vad betyder employer branding?
Employer branding är arbetsgivarens varumärke, det vill säga ert employer brand.
Med employer branding använder du tydlig och transparant kommunikation kring er arbetskultur, organisationens värderingar, er arbetsmiljö och era medarbetare. På så vis stärker du er identitet, er konkurrenskraft och ert varumärke. Du tar helt enkelt kontroll över hur ni som arbetsgivare framstår utåt.
Varför är employer branding viktigt för chefer?
För det första, är employer branding lönsamt. Och för det andra så stärker det medarbetarupplevelsen, vilket leder till kollegor som mår bättre på jobbet. Enligt den internationella studien Future of Work and People är en av de största utmaningarna på arbetsmarknad att rekrytera rätt medarbetare. Utmaningen är att köra smartare och inte hårdare för att rädda din HR-avdelning. Den yngre generationen vill sällan stanna på en arbetsplats under en längre tid och har dessutom ett stort urval av både nationella och internationella tjänster att välja mellan. De ställer också högre krav på sin arbetsgivare idag än medarbetare gjorde för 10 år sedan.
Hög personalomsättning och rekrytering är kostsamt och du riskerar att förlora viktig kunskap när dina bästa talanger blir headhuntade av organisationer med starkare employer brand.
Så hur ska du få dina medarbetare att trivas på arbetsplatsen? Och hur kan du rekrytera nya talanger för att fortsätta växa?
Svaret är employer branding. En attraktiv arbetsplats lockar fler talanger och behåller erfarna medarbetare.
Varför är employer branding viktigt för medarbetaren?
Employer branding är inte bara gynnsamt för organisationen. Det är också mycket viktigt för dina medarbetare.
Nöjda medarbetare blir ambassadörer för arbetsplatsen och pratar gott om arbetsgivaren till andra. Personal som mår bra tenderar att sprida god stämning i hela arbetsgruppen och arbeta mer effektivt. Ett gott rykte stärker dessutom era relationer mot andra verksamheter och kunder.
Det handlar om medarbetarupplevelsen; att motivera medarbetarna, skapa arbetsglädje och välmående.
Hur arbetar du med employer branding?
Flexibla arbetstider, utvecklingsmöjligheter, distansarbete och mångfald är exempel på styrkor som framtidens medarbetare söker och som du kan väva in i er rekryteringsstrategi.
Du kanske redan har en verksamhet med liknande förmåner där dina medarbetare trivs? Toppen! Då är det viktigt att du kommunicerar och berättar om era förmåner, annars riskerar du att det arbetet inte leder till fler rekryter, eftersom ingen vet om det.
Så sätt igång och stärk ditt varumärke och er position på arbetsmarknaden. När du arbetar med employer branding sticker du ut som arbetsgivare och kan attrahera precis rätt person till ert team.
3 tips: så kommer du igång med employer branding:
Se över:
- Vad är era styrkor?
Hur ser er arbetsplats ut idag? Hur satsar ni på era medarbetare? Våga lyfta er personal och berätta om de styrkor som gör er arbetsplats till den unika plats den är.
- Hur kommunicerar ni era värden?
Har ni någonsin berättat om er som arbetsplats? Om inte, börja med det idag. Ha framtida talanger i åtanke när ni pratar om er personal, era mål och er arbetskultur. Det kan exempelvis vara i form av intervjuer med medarbetare som ni vill hylla extra mycket, berättelser om er arbetsplats eller att ni beskriver era mål och visioner.
- Var kommunicerar ni era värden?
Vill ni nå framtida talanger med er kommunikation? Var brukar de kommunicera? Möt dem i rätt forum och publicera inlägg som fokuserar på ert employer brand. Linkedin är ett självklart forum för rekrytering, men utnyttja även er hemsida och andra sociala kanaler. Våga skryt om era medarbetare, er arbetsplats och de ni är idag.