I en tid där arbetslivet är i ständig förändring, står verksamheter inför utmaningen att anpassa sig och erbjuda mer flexibla arbetsvillkor. Det är inte bara en fråga om att ge medarbetarna möjlighet att arbeta hemifrån eller att ha flexibla arbetstider; det handlar om att skapa en arbetskultur som omfamnar flexibilitet i alla dess former. Flextid och arbete hemifrån är bara början.
Flexibla arbetstider
De vanligaste flexibla arbetsförmånerna har tydligt påverkats av pandemin. För många blev distansarbete obligatoriskt vid den tiden, och fler arbetsgivare började erbjuda flexibla arbetstider.
Enligt vår underökning tillåter 45 procent av arbetsgivarna flexibla arbetstider idag, men endast 29 procent av medarbetarna känner att de har friheten att bestämma när de arbetar. Detta gap mellan policy och praktik visar på ett behov av att företag måste sträva efter att erbjuda verklig flexibilitet.
Olika arbetsformer
Men distansarbete och flexibla arbetstider är bara två exempel av de olika flexibla arbetsformer som kan hjälpa anställda att uppnå en bättre balans mellan arbete och privatliv.
Det finns en mängd outnyttjade möjligheter för att skapa verklig flexibilitet. Företag kan utforska alternativ såsom delat arbete, årsbaserade arbetstimmar, flexibla ersättningssystem och gradvis pensionering för att möta de individuella behoven hos sina medarbetare.